Tuesday 27 April 2010

Past love

Hey, my other story ^^

Ketika darjah dua...

Lonceng berbunyi menandakan waktu rehat. Kantin pun sudah ramai murid - murid yang berebut membeli makanan. Kelihatan dua orang kanak - kanak sedang membeli.

"Ini dia Milo untuk kamu, Lisa." kata seorang budak lelaki bernama Ikmal.

"Terima Kasih Ikmal." kata Lisa. Lisa ialah sahabat Ikmal sejak darjah Pra. Mereka berada dalam kelas 2B.

Mereka pun ke taman dan duduk bersama - sama. Ikmal meminum Oren manakala Lisa meminum Milo. Mereka pun bercerita.

"Ikmal, jom main! Mana Wana? Lisa mahu main sama Wana" kata Lisa dengan penuh semangat dan kegembiraan.

"Okay. Wana hari ini tidak hadir. Kita saja main okay"

Lalu mereka pun bermain kejar - kejaran. Tiba - tiba Milo Lisa tergugur di kasut Dina. Dina pun marah lalu membuli Lisa. Ikmal yang sedang berlari pun berhenti lalu pergi menyelamatkan Lisa.

"Hey Dina. Pergi dari Lisa!" teriak Ikmal. Dina terkejut lalu lari. " Awak tidak apa - apa Lisa?"

" Tak, terima kasih Ikmal. Awak sahabat terbaik saya." jawab Lisa

"Tidak payah berterima kasih. Saya pasti akan menyelamatkan awak dari segala kesusahan." Ikmal kata.

Mereka pun balik ke kelas. Seminggu kemudian, Ikmal dikhabarkan tidak lagi lama akan pindah kerana mengisi jawatan kosong di sana. Lisa yang mendengarnya terkejut dan berlari ke tempat Ikmal. Lisa pun bertanya yang benarkah khabar itu.

" Ya, maaf Lisa saya meninggalkan awak. Nah rantai ini, pakailah selalu untuk mengigati selalu" kata Ikmal sambil menadahkan satu rantai 'heart'. Lalu Ikmal mematahkan nya menjadi dua.

"Ikmal... Baiklah saya akan memakai rantai ini selalu. Jangan lupa, kita pasti akan berjumpa lagi. Saya harap." jawab Lisa menangis.

"Berhentilah menangis. Pasti kita berjumpa nanti, trust me. okay? Bye."

"Bye Ikmal."

8 tahun kemudian..

"Yumi! Jangan tingalkan saya!" teriak Syakirah.

"Cepatlah Syakirah, Faiz sudah menunggu di depan" balas Ayumi sambil menjeling. Mereka pun terus berjalan dan duduk di bangku yang disediakan. Syakirah melihat rantai yang tergantung dengan cantiknya di leher Ayumi.

"Yumi, cantiklah rantai itu. Dimana awak beli?" tanya Syakirah sambil memegang rantai itu.

"Oh thanks. Rantai ini bukan saya beli. Kawan lama saya yang beri. Ah, saya sangat merinduinya." balas Ayumi.

"Wow, siapa?"

" Saya lupa namanya. Yang pastinya dia adalah seorang lelaki dan half daripada rantai ini masih ada tempatnya." jawab ayumi. "Itu dia Faiz, jom kesana."

"Jom."

0 koments~: