Sunday 2 May 2010

Past love chapter 6

AYUMI sedang menunggu keretanya depan sekolah. Syakirah sudahpun balik kerana dia mengikuti bas sekolah. Tiba - tiba seseorang menepuk belakang ayumi.

"Yumi." Yumi terkejut dan menoleh kebelakang. Hafiz tersenyum nipis. Yumi membalas senyumannya itu. "Belum balik ke?"

"Urmm, belum lagi. Awak?"

"Saya pun belum. Hehe, apa kata kita bercakap - cakap sekejap?"

"Baiklah."

Hafiz mengeluarkan sesuatu dari poketnya. Kelihatan rantai 'heart' yang cantik bersinar. Hafiz melihatkannya kepada Ayumi.

"Awak kenal ini?" Yumi hanya tercengang melihat rantai itu. Dia mengambil rantai itu dan menelitikannya. Kemudian Yumi mengambil rantai dari lehernya. "Memang sama kan?"

"Yea..." Yumi mengembalikkan rantai itu kepada Hafiz.

"Adakah awak ialah Lisa yang sebenar - benarnya?"

Baru saja Yumi nak bercakap, datang sudah kereta Ayumi. " esok kita bercakap lagi yerr" Yumi melambai Hafiz. Hafiz membalas lambaianya itu.

Sampai sahaja di rumah, Ayumi berbaring di atas katilnya dan meneliti rantainya itu.

Dalam bayangan Yumi...

"Jangan lupakan saya yerr... Simpanlah rantai itu baik - baik. Rantai itu ialah bukti yang saya ialah saya... Dan percayalah, kita mesti dapat berjumpa lagi"


"Adakah dia orang yang saya cari selama ini? Teman saya ketika kecil? Kalau ya pun siapa nama sebenarnya?" Yumi bertanya kepada dirinya sendiri. Lalu dia ternampak 'teddy - bear' yang duduk di atas meja solek Ayumi. Dia mengambil 'teddy bear' tersebut.

"Oh tuhan, jika dia ialah orang yang saya cari, berilah petunjuk untukku..." Yumi kata kepada dirinya sendiri. " Tetapi jika dia adalah orang yang saya cari itu, Faiz bagaimana? Urgh pening dah kepala memikirkan tentang ni..."

...

HAFIZ IKMAL sedang meneliti rantainya jugak. Dia benar - benar ingin tahu adakah Yumi itu sebenarnya Lisa? Ataupun dia salah orang? Tetapi jika Yumi adalah Lisa, Syakirah pula bagaimana? Syakirah kan teman rapat Yumi, tak mungkin saya akan meninggalkan Yumi? Arghhh pening betul dia memikirkan.

Dalam bayangannya,

"Ikmal janji jangan lupakan Lisa. Memang benar apa yang Ikmal katakan, rantai ini ialah bukti untuk mengenali satu sama lain. Lisa pun percaya kita akan dapat jumpa suatu hari nanti..."

...

YUMI sudah sampai ke sekolah, dia nampak Syakirah yang duduk di kerusi, lalu Yumi menghampirinya

"Busy nampak? Tengah baca apatu?"

"Hehe, awak rupanya. Saya fikir siapa tadi. Takdelah hanya baca buku novel.. Bukannya busy sangat pun..." Syakirah menandakan muka surat novel yang sudah dibacanya dan menyimpan novel itu di atas kerusi. " Jadi ke awak bersama Hafiz ke sekolah lain?"

"Owh hehe, fikir awak busy... hrmm maybe. Doakan supaya sekolah kita menang yerr..."

"Itu pastilah,,, hey Faiz sedang menunggu awak luar sana. Hafiz pun ada. Jom keluar."

"Jom"

Mereka menuju keluar menemui Hafiz dan Faiz. Tidak berapa lama kemudian, kelas sudah bermula. Seperti biasalah mereka ada assembly lalu masuk ke kelas....

Ketika menengah 4SCI2 sedang belajar mata pelajaran Mathematics, nama orang yang mengikuti quiz di panggil. Yumi dan Hafiz terus datang ke bilik guru

"Selepas ini kita akan berjalan menuju ke sekolah yang mengadakan quiz." kata cikgu. mereka semua hanya menganguk kepalanya.

Selepas itu mereka keluar sekejap. Hafiz memegang tangan Yumi.

"Adakah benar awak Lisa yang saya cari?" Hafiz kata.

"ermmm,, awak orang yang saya cari?"

"Kalau awak berkata begitu, memang benar Lisa ialah awak!" Hafiz memeluk Yumi. Yumi hanya tersenyum.

Ketika itu, Syakirah pergi ke tandas dan nampak apa yang di buat oleh Hafiz dan Yumi....

0 koments~: